Методичні рекомендації
Рекомендації щодо планування
діяльності фахівців психологічної служби на 2015-2016 н.р.
Під час планування своєї роботи практичні психологи і соціальні педагоги мають урахувати, що в 2015/2016 н.р. пріоритетними напрямами діяльності психологічної служби Ємільчинського району є:
-Профілактика насильства над дітьми та нехтування їх правами.
-Системний соціально-психологічний супровід батьків дітей з особливими потребами у школах з інклюзивним навчанням.
-Просвітницько-профілактична робота з усіма учасниками навчально-виховного процесу щодо здорового способу життя.
-Профілактика правопорушень, девіантної поведінки, психологічний супровід правовиховної роботи в освітньому закладі.
-Організація роботи з педагогічним колективом щодо усунення конфліктних ситуацій та непорозумінь у взаємостосунках: «педагоги-учні»; «педагоги-батьки».
-Соціально-психологічний супровід підготовки учнів до профільного та професійного самовизначення.
-Соціально-психологічний супровід правового та патріотичного виховання дітей і підлітків. Соціально-психологічний супровід обдарованих дітей.
-Соціально-психологічний супровід дітей дошкільного віку. Соціально-психологічний супровід учнівської молоді з суїцидальними нахилами.
Особливо актуальною у діяльності психологічної служби у 2015-2016 н.р залишається робота щодо соціально-психологічного супроводу дітей та їх сімей, які знаходяться в кризовому стані.
У зв’язку з проведенням АТО на території певних областей, районів, міст психологічна служба системи освіти має надавати психологічну і соціально-педагогічну допомогу постраждалим, переселеним, біженцям, членам їх сімей і родичам загиблих у ході АТО. Зазначаємо, що така робота має бути системною, довготривалою та проводитись на високому науково-методичному рівні.
Основними напрямами соціальної і психологічної реабілітації постраждалих
є такі:
– соціально-педагогічна допомога сім’ям вимушених переселенців у налагодженні соціальних зв’язків із місцевими закладами охорони здоров’я, соціальними службами, закладами і установами освіти, працевлаштуванні, забезпеченні дітей навчальними посібниками, підручниками, іншим навчальним приладдям;
– залучення постраждалих дітей до участі в діяльності позашкільних навчальних закладів з метою створення умов для їхньої самореалізації та проведення діагностичної і корекційно-відновлювальної роботи з ними практичних психологів цих закладів;
– робота з дітьми зазначених категорій під час літнього оздоровлення в таборах відпочинку, навчальних закладах, місцях тимчасового перебування;
– залучення вихованців, учнів зазначених категорій до активної виховної і розвивальної діяльності в позаурочний час, реабілітація;
– забезпечення індивідуального супроводу працівниками психологічної служби системи освіти всіх без винятку дітей, вихованців, учнів зазначених категорій та надання їм необхідної корекційної, реабілітаційної і соціально-педагогічної допомоги шляхом упровадження психологічних ігор та праце - і музикотерапії тощо;
– створення сприятливого соціально-психологічного клімату в навчальному закладі та оптимізація змісту і форм психологічної просвіти педагогічних працівників, а також батьків;
– недопущення своїми діями чи бездіяльністю вторинної травматизації учасників навчально-виховного процесу та в разі потреби, перенаправлення дітей, батьків і педагогів до інших спеціалістів (психотерапевта, невролога тощо);
– застосування міжсекторальної взаємодії і мультидисциплінарного підходу до вирішення проблем, які виникають (за потреби звернутися до закладів і установ охорони здоров’я, підрозділів служби з надзвичайних ситуацій тощо з пропозицією співробітництва та координації у справі надання психологічної допомоги тим, хто її потребує);
– залучення до надання психологічної допомоги висококваліфікованих фахівців, практичних психологів, соціальних педагогів, психотерапевтів, консультантів ПМПК;
– організація для тих, хто безпосередньо працює з постраждалими: а) психологічної і професійної супервізії; б) методичної підтримки у вигляді буклетів, методичних розробок, проведення навчальних семінарів і семінарів з обміну досвідом; в) матеріальної допомоги у вигляді необхідного приладдя і оргтехніки.
Соціальні педагоги повинні вжити низку організаційних заходів щодо забезпечення основних прав і свобод дітей. Зокрема мова йде про оперативну підготовку необхідних документів про встановлення статусу дитини, визначення пріоритетних потреб, знаходження додаткових ресурсів у громаді, різних інституціях для їх задоволення.
У цій роботі варто користуватися листом МОН від 24.04.14 № 1/9-222, де надано перелік методичної літератури та посібників, якими можна скористатися у процесі здійснення обстеження для встановлення віку дитини, яка залишилась без піклування батьків та потребує соціального захисту.
Методичні рекомендації
для фахівців психологічної служби закладів освіти району
щодо ведення документації, планування та звітності
Перелік матеріалів та документації кабінету соціального педагога загальноосвітнього закладу:
1. Обліково-статистична документація:
- план роботи на рік (затверджений керівником закладу та узгоджений методистом РМК);
- журнал обліку робочого часу;
- форми звітності встановленого зразка;
- плани спільної роботи з відділом кримінальної міліції у справах неповнолітніх, медичними закладами.
2. Папка з нормативно-правовими документами:
- закони України,
- постанови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України,
- накази, розпорядження, Положення Міністерства освіти і науки України, управлінь (відділів) освіти і науки
місцевих державних адміністрацій щодо діяльності психологічної служби системи освіти України.
3. Папки з довідково-інформаційними матеріалами:
- матеріали науково-практичних конференцій, семінарів, нарад,
- доповіді, виступи на педрадах, батьківських зборах,
- навчально-тематичні плани роботи з дітьми, батьками, педагогічними працівниками,
- тематичні проспекти (буклети).
4. Папки з матеріалами для службового використання:
- соціальний паспорт навчального закладу,
- соціальні паспорти класів (заповнює соціальний педагог, класні керівники, медичні працівники),
- акти обстеження житлово-побутових умов (1 раз на семестр),
- облікові картки соціального супроводу сімей дітей,
- журнал реєстрації звернень учнів, батьків, педагогів,
- протоколи корекційно-відновлювальної та розвиваючої роботи,
- тестові методики (тексти, ключі), опитувальники. анкети, бланки відповідей.
5. Навчально-методичні матеріали:
- підручники,
- навчально-методичні посібники,
- методичні рекомендації,
- навчальні програми, матеріали до просвітницької, профілактичної роботи (зокрема на електронних носіях – дисках, дискетах).
- фахові періодичні видання.
Крім того у соціального педагога має бути така інформація: список телефонів та адреси педагогічних працівників та адміністрації загальноосвітнього закладу; телефони місцевих спеціалізованих центрів, служб, консультацій ПМПК; телефони районного центру (методиста), обласного центру практичної психології і соціальної роботи.
Перелік матеріалів та документації кабінету практичного психолога загальноосвітнього закладу:
1.Обліково-статистична документація:
- план роботи на рік (затверджений керівником закладу та узгоджений методистом РМК);
- журнал обліку робочого часу;
- форми звітності встановленого зразка;
програми звіт.doc (56832)
форма звіту 9 клас.doc (32768)
форма звіту, 1 кл., .doc (39936)
форма звіту.5,10 клас.doc (35328)
аналітичний.doc (73216)
статистичний.docx (23510)
- плани спільної роботи з місцевими спеціалізованими службами, центрами, ПМПК, медичними закладами.
2. Папка з нормативно-правовими документами:
- інструкції,
- закони України,
- постанови Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України,
- накази, розпорядження, Положення Міністерства освіти і науки України, управлінь (відділів) освіти і науки місцевих державних адміністрацій щодо діяльності психологічної служби системи освіти України.
3. Папки з довідково-інформаційними матеріалами:
- матеріали науково-практичних конференцій, семінарів, нарад,
- доповіді, виступи на педрадах, батьківських зборах,
- навчально-тематичні плани роботи з дітьми, батьками, педагогічними працівниками,
- тематичні проспекти (буклети).
4. Папки з матеріалами для службового використання:
- план роботи практичного психолога / соціального педагога;
- графік роботи практичного психолога / соціального педагога;
- Журнал щоденного обліку роботи
Dodatok 3.doc (40960)
- протокол індивідуальної консультації
Dodatok 4.doc (24064)
- протокол індивідуального діагностичного обстеження
Dodatok 5.doc (28672)
- протокол діагностичного обстеження класу/групи
Dodatok 6.doc (25088)
- протокол психологічного аналізу уроку/заходу
Dodatok 7.doc (28160)
- тестові методики ( тексти, ключі), опитувальники. анкети, бланки відповідей.
5. Навчально-методичні матеріали:
- підручники,
- навчально-методичні посібники,
- методичні рекомендації,
- навчальні програми,
- матеріали до просвітницької, профілактичної роботи (зокрема на електронних носіях – дисках, дискетах).
- фахові періодичні видання.
Крім того у практичного психолога має бути така інформація: список телефонів та адреси педагогічних працівників та адміністрації загальноосвітнього закладу; телефони місцевих спеціалізованих центрів, служб, консультацій ПМПК; телефони районного центру (методиста), обласного центру практичної психології і соціальної роботи.
Планування роботи фахівців психологічної служби
Головний керівник фахівців психологічної служби у школі – директор. Саме йому підпорядковані фахівці служби, і саме він дає вказівки.
Плануючи свою діяльність потрібно дізнатися у керівника мету і завдання школи та скласти свій план роботи відповідно до них. Для цього перш за все необхідно:
Вивчити правову базу (Положення про психологічну службу системи освіти», затверджене наказом Міністерства освіти; права та обов’язки фахівця психологічної служби закладу освіти; етичний кодекс фахівця служби; накази, листи Міністерства освіти, які регламентують роботу фахівця).
Дізнатися, якою бачить роботу психолога керівник закладу, детально перечитайте свої посадові обов’язки. Обговоріть з керівником графік вашої роботи, наявність методичного дня, можливість обробки даних поза школою.
Перед початком написання річного плану потрібно проаналізувати роботу за минулий рік.
У виборі пріоритетів діяльності беруться до уваги основні моменти розвитку дитини: 1-ші класи (адаптація до школи), 4-ті класи (психологічна й інтелектуальна готовність до переходу в середню школу), 5-ті класи (адаптація до середньої ланки), 6-7-мі класи (психологічний супровід до профільного навчання, 8-мі класи (гострий період підліткового віку та профільне навчання); 9-11 класи (профорієнтація, психологічна підготовка до ДПА та ЗНО). Інші види діяльності беруться , якщо лишається вільний час або у цьому існує нагальна потреба.
Основні напрямки діяльності:
Діагностика. Перед діагностикою потрібно поставити собі запитання: «Навіщо?», «Що я отримаю в результаті?». Проводиться вона у крайніх випадках, адже діагностика, обробка результатів, інтерпретація займає багато часу. Частіше потрібно спостерігати за дітьми, спілкуватися з ними, педагогами, батьками. Результати діагностики обговорюються на психолого-педагогічних консиліумах, де визначаються шляхи, ефективні для вирішення виявлених проблем.
Корекційно-розвивальна робота. Цей напрямок викликає найбільше труднощів у фахівців служби. Оскільки корекційно-розвивальна робота – додаткова до основного освітнього процесу діяльність, яка дає змогу ефективніше розвивати дитину, розкривати й реалізовувати її здібності в різних сферах. Тому КРР має ґрунтуватись на глибокому розумінні предмету корекції, а також мати під собою методологічну базу, фахівцям служби у перший рік своєї роботи потрібно займатися лише розвивальною роботою.
Консультативна робота. Не потрібно чекати запитань і проблем, фахівці служби повинні шукати їх самі. Після проведення діагностики з педагогом обговорюється реальність виконання даних рекомендацій. Графік роботи, години консультацій для дітей, батьків, педагогів мають висіти на дверях кабінету фахівця служби, в учительській, у фойє школи.
Просвітницька робота (педради, батьківські збори, бесіди з дітьми, лекторії). Пропонуйте класним керівникам певні заходи, заінтригуйте і вчителя і учнів. У вчительській напишіть оригінальне оголошення про проведення батьківських зборів за приблизними темами, повісьте план-сітку (порожню) на місяць, куди вчителі зможуть записати свій клас. І їм буде приємно, що про них піклуються, і ви зафіксуєте роботу на місяць. Дуже зручно і ефективно спільно з завучем із виховної роботи проводити загальношкільні батьківські збори по паралелях. Один місяць – одна паралель.
Керівник закладу і завучі беруть участь в обговоренні річного плану, адже він є частиною річного плану школи. Керівник закладу обов’язково завіряє своїм підписом і печаткою річний план, графік роботи фахівця психологічної служби.